OMGEKEERD


Foto: Foto zoekt familie/IMEXBO
Je handen in je moederschoot,
Je blik respectvol en bedeesd.
Jij gaf hem elke dag zijn brood
En was voor  toean vaak bevreesd.

Boog voor hem neder op de grond,
Zo stil ter aarde neergezeten...
Geen weerwoord kwam ooit uit jouw mond,
Nooit heb jij hem iets verweten

In rang zelfs lager dan een kind
Dat geen besef had van het leed,
Van ras of kleur of donk’re tint,
 Maar dat alleen zijn baboe weet

Onrecht met paplepels gevoerd,
Voor inlanders geen achternaam.
Zolang de Belanda maar goed boert,
’t Is daarom dat ik mij zo schaam

Die kleine, frêle bruine vrouw,
Daar zo gezeten op de grond,
Verdient een kruis voor moed en trouw
En als een pleister op een wond:

Een voetstuk om mooi op te staan
En de Hollander mag zitten
Waar jij ooit zat en bent gegaan
Geen macht meer voor de witten

En ik? Ik zit ertussenin
Waar hoor ik bij? Wie ben ik dan?
Geen baboe, 'blanke' evenmin
Wel Indo, die wat dichten kan!

Nederland deed goede zaken
De rollen zijn nu omgekeerd
Laat ons samen  ervoor waken
Dat onrecht nooit meer wederkeert


***
Tekst: © Anneke van de Casteele
Foto: gebruikt met vriendelijke toestemming van Hans/www.imexbo.nl

Populaire posts van deze blog

GARUDA, een beladen symbool

EEN BLAUWE HAP

OVER GEROOFDE KUNST EN NEDERLAND.